sunnuntai 21. helmikuuta 2010

sunnuntaikävelyllä

Kävelin Port Arianen ympäri.

Nyt joudutte avaamaan uuden sivun (suosittelen avaamaan linkin uudelle sivulle) ja tutkailemaan karttaa... Tai ilmakuva tuo on :) Oikealla meidän yhtiö ja sitä kiertävä vesi. Keskellä ja vasemmalla itse Port Ariane, joki ylhäällä.

Koko Port Ariane on rakennettu joen tulvimiskanavaksi. Sillä jos vettä oikein on paljon, koko meidän kylä hukkuu... Jokivettä siis johdetaan ensin meidän taloyhtiötämme ympäröivään lampeen, josta se virtaa pikkuisen putouksen kautta Arianeen. Putouksesta vesi laskee tuohon ympyrän muotoiseen lampeen, ja siitä vesi pääsee sataman kautta takaisin jokeen, mikäli sulku on auki. Ymmärsikö joku?

Ennen ympäri, ja nimen omaan tuon pyöreän osan yli, ei ole päässyt vaunujen kanssa veden vierellä, sillä siellä on rappusia. Nyt asia on korjattu.

Paikallislehdessä siltaa mainostettiin, kuvan kera. 'Nyt voi Port Arianen kiertää sekä pyörätuolilla että lastenvaunuilla.' Jokainen kerta kun jotain on rakennettu, pystytetään kyltti tai mainitaan lehdessä paljonko se on maksanut. Tämä silta maksoi 48 000 euroa.
Tämä on siis kokeiltava.

(Siltahan ei tuossa linkin ilmakuvassa näy, mutta jatkakaa mielessänne valkoista ympyrää sen yläreunassa...
)


Ramppi vie alemmalle tasolle.



Tässä silta. Ennen siis piti rampin kohdalta puikata talojen toiselle puolelle, vaunujen kanssa, kävellen pääsi portaita pitkin punaisen talon vierestä.


Mutta mitä kummaa??? Toisella puolella siltaa ei suinkaan ole ramppia. Siellä on portaita! WTF?!?





Näin sunnuntaisin vanhat sedät kokoontuvat kisaamaan kauko-ohjattavilla purjeveneillä. Aika hauskan näköistä touhua, ja varmaan todella vaikeaa.


Vesi on aikasta korkealla... Oikealla puolella on se saari ja vasemmalla itse satama, jossa veneet ovat. Sulku jokeen on kiinni, joten jokivesikin taitaa olla korkealla.




Pyörätie on vielä vähän kesken...

Tuo hiekkatie nousee joen törmälle. Sinne on tehty remonttia nyt puolisen vuotta. Se kivetetään ja asfaltoidaan, jotta siihen saadaan kunnon pyörätie Palavas'ista (=meren rannalla) Montpellier'iin (=kaupunki). Ja tietysti joenpenkka tukevoituu ja kestää paremmin painetta ja suuria vesimassoja.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki jälki